Tempus

Hejsan! Här kan du komma med frågor och förslag för hela Tempus. Dvs Tempus Home, Tempus Touch och Tempus Admin. Skriv gärna vilket av systemen det gäller.

Om du hellre vill kontakta oss privat, eller om du hittat en bugg som du inte vill göra publik innan vi fixat den, så maila oss på support@tempusinfo.se

Vår hemsida är www.tempusinfo.se

Hur kan vi göra Tempus bättre?

Du har använt alla dina röster och du kommer även inte att kunna lägga upp en ny idé, men du kan fortfarande söka och kommentera befintliga idéer.

Det finns två sätt att få fler röster:

• När en admin stänger en idé som du har röstat om, får du dina röster tillbaka från den idéen.
  • Du kan ta bort dina röster från en öppet idé som du stödjer.
  • För att se idéer som du redan har röstat på, välj filtret "Min feedback" och välj "Mina öppna idéer".
(Tänker…)

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

Om en liknande idé redan finns, kan du stödja och kommentera.

Om den inte finns, kan du skicka din idé så att andra kan stödja den.

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

• Heta idéer
  • Topp idéer
  • Nya idéer
  • Min respons
  1. Kopiera dagar

På vårat fritidshem har vi fått frågan om det går att kopiera enskilda dagars tider till andra dagar. Något som vi i personalen tycker låter som en väldigt användarvänlig funktion. Låt oss säga att jag har rullande schema på fredagar som upprepar sig var 6e vecka. Det vore så otroligt smidigt om jag kunde skriva in tiderna för en fredag och sen välja t.ex. ”upprepa var 6e vecka”. Är detta genomförbart?

10 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    Du har kvar! (?) (Tänker…)
    0 kommentarer  ·  Tempus Hemma  ·  Flagga idé som olämplig…  ·  Admin →
  2. Kopiera andra barnets tider

Vore bra om man kunde lägga in schema för ena barnet och sedan kopiera detta till andra barnet istället för att lägga in manuellt på båda. Kan ej kopiera ena vecka till nästa vecka då jag har olika arbetstider varje vecka.

8 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    1 kommentar  ·  Tempus Hemma iOS  ·  Flagga idé som olämplig…  ·  Admin →

Hej!
    Klicka på plus-knappen och välj lägg schema. Då kan du snabbt lägga in schemat på flera barn samtidigt.
    Klicka sedan på Plus-knappen och Kopiera. Då kan du kopiera det lagda veckoschemat exempelvis varannan vecka framåt i ett halvår direkt.

3. Flerveckorsöversikt i Tempus Hemma APP

Jag tycker att det är för lite information om tider i schemaöversikten som föräldrarna ser i tempus hemma!
    Tror att många föräldrar skulle uppskatta att kunna se de tider som de har lagt in när se ser flerveckorsöversikten - på samma sätt som vi gör i tempus-admin. Detta gäller appen för paddor. I dagsläget kan jag see ATT jag har lagt in tider (genom den lilla bocken på datumet) men inte vilka tider som jag har lagt in.
    Även funktionen att kopiera scheman borde sitta som en liten "knapp" bredvid schemat på samma sätt som det gör i tempus-admin.

8 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)

Hej!
    Det är alltid en avvägning om hur mycket information man bör visa på mindre skärmar. Admin är gjort för att användas på en dator med en stor skärm och då kan man visa upp mer på en gång.
    I appen för vårdnadshavare har vi valt att visa mycket information för varje dag istället för många dagar med lite information.
    Klickar man på plus-knappen i appen kan man välja att kopiera schemat.

4. Bättre översikt!

Vill ha en månadsöversikt där man kan se varje dags inlagda tid för lämna/hämta. Helt enkelt en snabb översikt! I dagsläget är det mkt scrollande och inte alls översiktligt när man ska dubbelkolla schema för ett par veckor framåt..

4 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    1 kommentar  ·  Tempus Hemma  ·  Flagga idé som olämplig…  ·  Admin →

Hej!
    Det är en avvägning för hur mycket information vi valt att visa upp på mindre skärmar.
    På hemsidan tempushemma.se kan man vid en datorskärm få en bättre översikt månadsvis.
    Eller så kan man även via tempushemma.se välja att prenumerera på sina scheman i sin kalenderapp. Då hamnar de automatiskt i den appens kalendervy och kanske ger en bättre översikt än i appen i tempus

5. Frukost på fritids

Det vore toppen om vårdnadshavare kunde meddela om deras barn ska äta frukost på morgonfritids. Vi är en skola med många frukostbarn och flera avdelningar, Ca 100 elever på morgonfritids.
    Det skulle underlätta framförallt för oss att hjälpa de yngre eleverna.

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    0 kommentarer  ·  Flagga idé som olämplig…  ·  Admin →
  6. Jag vill dela upp mina fritidsbarn i grupper klassvis

Jag vill dela upp mina fritidsbarn i grupper klassvis.

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    0 kommentarer  ·  Tempus Nuddis  ·  Flagga idé som olämplig…  ·  Admin →
  7. Hur ändrar jag avdelning?

Hur ändrar jag avdelning i tempus?
    Mitt barn har bytt avdelning, men det står fortfarande samma i Tempus

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  8. Kan inte lämna meddelande med schemaläggningen

Tidigare har jag kunnat lämna meddelanden tillsammans med schemat. Jag ser inte ut att kunna göra det längre. Är funktionen borttagen eller avstängd?

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  9. Pinkod för Superadmins

Jag som Superadmin kan inte skaffa pinkod för Nuddis. Då jag jobbar i barngruppen precis lika mycket som mina kollegor skulle detta vara bra

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    0 kommentarer  ·  Tempus Admin  ·  Flagga idé som olämplig…  ·  Admin →

Hej!
    Administratörer, Rektorer/Förskolechefer och Personal kan idag ja pinkoder till Tempus Nuddis.
    Administratörer får ingen påminnelse om att sätta pinkod när de loggar in på Tempus Admin, om de inte satt något. Detta för att Administratörer sällan använder Nuddis och vi inte vill störa dem i onödan.
    Superadmins är en speciell användartyp i Tempus som automatiskt har tillgång till allt. Därför är det svårt att få in dem i Nuddis på ett bra sätt. Om de skulle få pinkoder skulle de även synas på alla Nuddis-enheter i kommunen vilket skulle ta upp onödig plats.
    Om man är Superadmin och ändå vill använda Nuddis är det bäst att skapa ett till konto som har en pinkod.

10. Hur viktigt att notera barngrupper?

Jag har glömt att notera vilka barngrupper som barnen ska ingå i när jag lägger till dom i Tempus.
    Är det viktigt att notera för faktureringen?

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  11. Delad vårdnad

Det måste blir möjligt att se vem som har schemalagt barnet och vem som ändrar eventuellt inlagt schema.

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  12. Kontaktsida

Kontakt sida/tab för förskolan

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  13. Utskrift

Hej!
    Jag som jobbar i kök skulle önska att man kunde få ut avdelningarnas veckoscheman på ett A4-papper så man kan få koll på de olika avdelningarnas specialkoster för som det är nu är det inte så smidigt. Skulle även vilja kunna "gömma" de barn som är lediga... då blir inte listan så lång som man måste gå igenom.

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  14. lärlogg för barnen

hej!

Skulle vilja att det fanns en funktion på tempus där varje barn kan få följa inlägg kring sen utveckling t.ex. fotografier och text från läroplanen

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  15. Kan inte lägga in specialkostkategori

Hur lägger man till nya specialkostkategorier i Tempus

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    3 kommentarer  ·  Tempus Admin  ·  Flagga idé som olämplig…  ·  Admin →
    Genomförd  ·  Max Aktell svarade

Specialkostkategorier i Tempus gäller för hela kommunen. Därför är det bara vissa som har behörighet att hantera och ändra dessa. Vanligtvis någon central administratör.

Har man rätt behörighet går man in på Tempus Admin under Administration och Globala Inställningar.

16. Veckonummer

Lägg till veckonummer i sxhema kalendern. Det skulle under lätta en hel del i planeringen.

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    0 kommentarer  ·  Tempus Hemma Android  ·  Flagga idé som olämplig…  ·  Admin →
  17. Nudda in fler samtidigt för utflykt

Då vi är en I Ur & Skur förskola så skulle vi ha en bättre lösning för nuddning av utflykt. Vi gör många turer i veckan och vi går i stora grupper. Att nudda utflykt för ett barn i taget tar mycket tid när vi går i grupper med 20 barn. Så har ni en lösning för det så vore det fantastiskt!

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    0 kommentarer  ·  Tempus Nuddis  ·  Flagga idé som olämplig…  ·  Admin →
  18. Varning om hög frånvaro

Som förskolechef för flera avdelningar och med flera enheter skulle jag vara hjälpt att att få meddelande från systemet när ett barn har hög frånvaro. Det finns regler om hur länge man får vara frånvarande från förskolan och ändå behålla sin plats Jag tänker en veckovis rapport från och med tredje sammanhängande frånvaroveckan.

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)

Hej!
    Under Titta på → Närvarorapport kan du visa upp alla barn i Tempus och sortera dem på antal Frånvarodagar. När du kollar på dessa under olika tidsintervall, upp till 2 månader, kan du se vilka barn som har väldigt hög frånvaro och Lediga dagar.

19. 1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)

Närvaro just nu är precis vad den heter, exakt just nu.
    Funktionen du efterfrågar är nog Närvarotabellen där man kan se hur många barn som var närvarande vid olika tillfällen på dagen. Där kan man ställa in tidsintervallet 1 timme som nog visar upp vad du söker.

20. Inte bra att schemat "skrivs över" vid ändringar fr förskolan

Har förstått att vårt schema försvinner när förskolan lägger in att de stänger tidigare för t ex APT. Om vi inte gör något tror förskolan att vi är lediga, även fast vårt schema låg inne när förskolan la in sin ändring.

Jag skulle uppskatta att den typen av ändringar uppdaterade våra redan lagda scheman så det "stannar" inom den nya tidsramen och att vi får ett mail/notis om ändringen. Det är inte sannolikt att vi kan vara helt lediga bara för att förskolan stänger kl 16...

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)

En gång i tiden uppdaterades tiderna till att ligga runt händelsen i Tempus. Vi ändrade dock på det då vi hörde att vårdnadshavare ofta fick planera om sin dag helt om det inte fanns barnomsorg en viss tid. Det är exempelvis inte säkert att man kan hämta sitt barn exakt när APTn börjar, så man måste ändå ändra sin tid.
    Därför valde vi att helt ta bort tiden så att man får lägga in en ny, så personalen säkrare ska veta vilka tider barnen behöver barnomsorg.

← Föregående 1 3 4 5 12 13

Tempus

Feedback- och kunskapsbas